Děkuji za zveřejnění 🙂 a zdravím všechny za Jesenický MTG a D&D klub Yes&. Více o nás: yesend.wixsite.com/mtg-dnd
0 hlasů
Připravili jsme si pro Vás první článek z nedávné soutěže o Boostery, do které se můžete až do 30. dubna zapojit. Podívejte se, co si pro Vás Kuba připravil.
autor: Jakub “Fangor z Jeseníku” Kovařík
Sedíme s kamarádem na koberci, karty rozložené po podlaze. Vybíráme, kombinujeme, smějeme se. A v hlavě se mi přehrává film.
K hradním branám se valí armády nemrtvých. V čele pochoduje jejich generál – sešitý z kusů padlých vojáků, s prázdnýma očima plnýma nenávisti. Tma se šíří krajinou, není úniku. V poslední chvíli vyšlehne z nebe paprsek světla a spálí ho na popel. Z mraků se snese Avacyn – archandělka s rozpjatými křídly zářícími jako slunce – a rozsévá zkázu mezi zbytky zdechlé hordy. Hrad je zachráněn.
Pak přišla realita.
Balíček nefungoval. Respektive fungoval – ale jen tehdy, když soupeř nic nedělal. Mohli jsme si klidně jen ukazovat karty, co se nám líbí. Výsledek by byl stejný. Ale to není Magic.
Magic the Gathering je v jádru strategická hra. Její cíl je prostý – porazit soupeře. K tomu ale potřebuješ funkční balíček. A funkční balíček se nestaví podle toho, jak dobře vypadá příběh v hlavě.
Tohle zjištění bolí. Zvláště pokud tě přitahují hlavně překrásné ilustrace, světy plné příběhů a ta magická chvíle, kdy rozbalíš booster a najdeš kartu, která tě okamžitě pohltí. Nejsi sám – přesně takhle do Magicu vstupuje spousta hráčů.
MTG má dvě tváře. První je hra – s taktikou, mana curve, synergií karet a risk managementem. Druhá je svět – s lore, ilustracemi a postavami jako je Avacyn, Liliana nebo Jace. Casual hráč často miluje tu druhou tvář, ale hraje tu první. A tam ho hra trestá.
Není to selhání. Je to jen nepochopení toho, co hra vlastně je.
Dobrá zpráva: nemusíš vymýšlet kolo. Někdo ho už vymyslel, ozkoušel a zveřejnil.
Prvním krokem je MTGDecks.net
Druhým krokem je Moxfield.com
Postup je jednoduchý: najdi deck který tě baví → zkopíruj ho do Moxfieldu → pochop jak funguje (použij Claude.ai
Tier 4 deck s flavourem, který tobě i kamarádovi přináši radost, je stokrát lepší než tier 1 deck který vás nebaví a nebo junk který nefunguje. Cílem není vyhrávat každý zápas. Cílem je aby tvůj balíček hrál příběh – ale tentokrát i ve skutečnosti, nejen v hlavě.
Jenže pak přijde moment, kdy ti ani funkční deck nestačí. Ne proto, že by hra zklamala – ale proto, že tvoje imaginace chce víc prostoru.
Magic ti dá něco vzácného: vizuální svět plný detailů, příběhů a postav. Každá karta je okno do jiné reality. Když stavíš deck, nevybíráš jen mechaniky – vytváříš obraz. Atmosféru. Zárodek příběhu.
Není náhoda, že hra se jmenuje Magic the Gathering. U stolu s kartami v ruce potkáš lidi, kteří vidí svět podobně jako ty. Sdílíte imaginaci, humour, radost z překrásné ilustrace. Přátelství vznikají rychle a přirozeně.
A právě s těmito lidmi můžeš udělat další krok – do Dungeons & Dragons. MTG zasadí semínko příběhu, D&D mu pomůže vyrůst. S cizími lidmi je těžké začít hrát D&D. S přáteli od stolu je to přirozené pokračování. Avacyn z tvé karty se stane andělem ve vaší kampani. Innistrad se promění ve váš společný svět.
MTG a D&D nejsou dva různé koníčky. Jsou to dvě vrstvy téhož dobrodružství. MTG tě přivede k lidem. V D&D s nimi tvoříš příběhy, které si budete pamatovat do konce života.
Pokud jsi casual hráč a tvůj balíček nefunguje – nejsi sám. Prošel jsem si tím taky.
Magic není jednoduchá hra. Ale není ani nepřístupná. Stačí změnit přístup: nekopíruj nejsilnější deck, kopíruj deck který tě baví – a pochop proč funguje. MTGDecks ti dá inspiraci, Moxfield ti dá přehled. Zbytek je tvůj.
A pokud tě při stavbě decku začne v hlavě přehrávat film – armády, andělé, příběhy které se nikdy nedohrají – tak to není slabost. To je signál. Signál že máš imaginaci, která chce víc prostoru než 60 karet v balíčku.
Magic ti dá vizuální svět a přivede tě k lidem. A s těmi správnými lidmi u stolu – těmi, které jsi potkal právě díky Gatheringu – můžeš ten příběh konečně dohrát. Třeba u jiného stolu, s kostkami v ruce.
Ať váš příběh pokračuje!
fangorzjeseniku
![]()
28.04.2026 11:27
Děkuji za zveřejnění 🙂 a zdravím všechny za Jesenický MTG a D&D klub Yes&. Více o nás: yesend.wixsite.com/mtg-dnd
0 hlasů
Chainer
![]()
28.04.2026 21:18
- Stavění balíčků podle obrázků a atmosféry?
- Hraní s kamarády podle příběhu?
- Hraní "casual" a ne "competitive"?
- Víc prostoru než 60 karet v balíčku?
Commander...? Is that you? :-)
1 hlas
fangorzjeseniku
![]()
29.04.2026 09:35
@Chainer děkuji za reakci 🙂. Ano Commander to částečně řeší, ale největší problém je za mě ve vyvážení, funkčnosti balíků a daný formát.
Abych byl úplně spokojený, tak by můj balíček obsahoval obrázky co se mi líbí a spolu vytváří příběh.
Konkrétní příklad: mám rád téma gothic horror zombies tribal. Líbí se mi Wilhet the Rotcleaver. Ten se ale na Duel commander nehraje a na Multiplayer vyhrává pomoci aristocrat strategie. Ale to já nechci, to mě nebaví. Chci skrz něj vyjádřit příběh Liliany jak se stala nekromantkou + trochu frankenstein vibe a trápit kamarády hordami zombies a temnými kouzly ... jenže takhle to nefunguje.
Kamarád by si musel postavit ve stejném stylu například Rytíře světla, jenže ale i tak není zaručeno že si zahrajeme. Museli bychom balíky vybalancovat, udělat z nich "duel decky", aby žádný nedominoval.
Ale tam začneme narážet - "tuhle Lilianu použít nemůžeš, protože na ní můj balík nemá odpověď". Ano tvorba duel decku je možná, ale stojí spoustu času, vyžaduje velké znalosti deckbuildingu a na výsledek je lepší nesahat, ať se to nerozdrbe 😀.
0 hlasů
Chainer
![]()
30.04.2026 00:12
Takto, já vlastně ani v této tvojí odpovědi nechápu tři věci...
- "Ten se nehraje..." - Jak jako "ten se nehraje"? Vždyť v okamžiku, kdy už stavíte balíčky podle obrázků (tj. jste "casual", jak nejvíc to asi může být možné), tak je už úplně jedno, co "se hraje" a co "se nehraje"...
- "Duel Decky" - Jak jako Duel Decky? Tak já jako předpokládám, že ten Commander se bude hrát ve čtyřech jako multiplayer a ne ve dvou...
- "Tuhle Lilianu použít nemůžeš, protože na ní můj balík nemá odpověď" - OK. Ale tak zase hrajeme ve čtyřech, takže snad ostatní balíčky na ni odpovědi mít budou. À propos, a nevytvoří se tím právě pěkný příběh o tom, jak tři hráči spojili síly a armády a společně "sundali" tu mocnou Lilianu, kterou by každý z nich samostatně neporazil? ;-)
Prostě já myslím, že tvoje obavy jsou tak trošku zbytečné a věřím, že mnoho Commander hráčů ti řekne, že ta hra prostě "tak nějak pěkně příběhově" "dobře dopadne" (= ve smyslu "vydaří se") a tohle všechno tak nějak fungovat může...
---------------
Zpět ale k tvému článku.
Podle těch bodů, co jsem zmínil ve svém prvním komentáři, je tento článek skvělý "primer" ("lákadlo") na formát Commander. Proto jsem byl po dočtení trošku překvapen, že se tam slovo Commander nevyskytlo ani jednou.
Protože, aha, toto nemá být lákadlo na formát Commander, ale má to být lákadlo na Dungeons & Dragons...
Dobře.
Ale v takovém případě mi v tom článku zase asi trošku chybí zmínky na Adventures in the Forgotten Realms, Baldur's Gate, Minsca a Boo, ... které jsme v Magicu taky měli...
Takže já se omlouvám (ten článek je pěkně napsaný), ale já jsem tak nějak trošku minul tu jeho "vizi"...
1 hlas
fangorzjeseniku
![]()
30.04.2026 10:17
Díky za reakci, @Chainer 🙂
Nechci, aby článek vyzněl jako stížnost nebo odrazování od MTG – přesně naopak. MTG i D&D zbožňuji a považuji je za nejlepší stolní hry vůbec. Proto je aktivně šířím na středních školách v Jeseníku.
Článek je sice zčásti crossover lákadlo na D&D, ale hlavní myšlenka je tahle: jako casual hráč jsem v MTG narazil na hranice kreativy a cestu ven jsem našel v uvědomění, že MTG je primárně rychlá, kompetitivní a strategická hra. Pokud chci spolupráci a neomezenou kreativitu, sáhnu po D&D. Obě hry se doplňují, sdílejí hráčskou základnu a náš klub je díky tomu pestřejší.
Ano, někdy hrajeme Commandery určené pro multiplayer jen ve dvou 🙂
Co se týče stavění balíčků čistě podle obrázků – ve svém okolí nikoho takového neznám. Sám hledám kompromis mezi vibe a funkčností, tady jsou moje výsledky na které jsem nejvíc pyšný:
- vlkodlaci (na Modern slabší, na Pioneer docela silný) - https://moxfield.com/decks/cqZ7yWGTyUm7gFh-Wlr9pw
- temur (původně víc tematický, ale musel jsem ho přizpůsobit pioneer meta) - https://moxfield.com/decks/QjYsfK0UJkWrRxxDuX6DIg
- obři - https://moxfield.com/decks/TpkzggLymUyeaoDrQCMADA
0 hlasů
DuncanIdaho
![]()
29.04.2026 10:28
Chválím samotnou myšlenku článku. Určitě je to téma, které by šlo ještě rozpracovat mnohem víc, protože otevírá zajímavou debatu.
Na druhou stranu úplně nesouhlasím s tvrzením, že ,,Magic je v jádru jen strategická hra, jejímž cílem je porazit soupeře, a že funkční balíček se nestaví podle příběhu v hlavě“. Podle mě tohle platí jen pro určitou část hráčů a formátů, ale rozhodně ne univerzálně (zvlášť ne v EDH). Ve správné partě se dá naprosto v pohodě hrát tematický nebo flavorový balík, který není optimalizovaný a přesto funguje a umí vyhrávat. Právě od toho je Rule 0 a celá ta sociální dohoda kolem Commanderu.
Casual hráč přece může stavět podle tématu, lóru nebo osobních preferencí a nemusí mít každý slot matematicky ten nejlepší možný. Navíc dnešní power level karet je tak vysoko, že i tematické volby často nejsou žádné „smetí“ a balík může fungovat velmi dobře.
Podobně to mám i s AI při deckbuildingu, a upřímně i při psaní článků. Osobně tomu příliš nefandím, protože jako casual hráče mě baví jít na všechno od píky, hledat souvislosti sám a balík si poskládat vlastní cestou. Právě i kvůli tomu, že mám rád lore a flavor, mi dává větší smysl si věci objevovat a rozumět jim skrz vlastní proces, než aby mi je skládal a vysvětloval nějaký Skynet.
2 hlasy
fangorzjeseniku
![]()
29.04.2026 16:37
@DuncanIdaho určitě jsem otevřený diskuzi 🙂
Ano, nedílnou součástí hry Magic je i část "the Gathering" – komunita a přátelé. Proto jsem u ní zůstal i přes všechno.
Rule 0 za mě zní na papíře skvěle, ale v praxi narážím na problém: definice "casual" je u každého jiná a vždy bude jeden balíček silnější. Rovnováhu lze vytvořit, ale za mě jen mezi dvěma balíčky, které se vzájemně doladí – a to s omezeními. Já si chci hrát s každým a nechci se omezovat. Upřímně – někdy záměrně dělám chyby, aby hra trvala déle a byla zajímavá pro oba.
Mě MTG baví hlavně kvůli ilustracím a té části "Gathering". Pokud si chci užívat i hru samotnou, musím se přepnout do competitive mode 🙂.
0 hlasů
LizardWizard
![]()
30.04.2026 11:13
Nepochopil jsem "prázdné oči plné nenávisti" každopádně jako oxymorón dobrý, to zase jo.
1 hlas
fangorzjeseniku
![]()
30.04.2026 19:53
Souhlas 😂
0 hlasů
Přispívat mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud chcete vložit komentář, přihlaste se ZDE.
|
|
17.7. MagicCon: Amsterdam 2026 - 17. až 19. červenec, Amsterdam, NED MagicCon |
|
|
17.7. Pro Tour Magic: The Gathering | Marvel Super Heroes - 17. až 19. červenec, Amsterdam, NED Booster Draft and Modern Constructed |
|
|
24.7. Magic Spotlight: Marvel Super Heroes - 24. až 26. červenec, Brusel, BEL Team Limited |
|
|
28.8. Magic Spotlight: The Hobbit™ - 28. až 30. srpen, Brisbane, AUS Modern Constructed |
|
|
4.9. Magic Spotlight: The Hobbit™ - 04. až 06. září, Dallas, US Modern Constructed |
|
|
23.10. Magic Spotlight: Reality Fracture - 23. až 25. říjen, Hartford, US Standard Constructed |
|
|
24.10. MtG Arena Championship 13 - 24. až 25. říjen, Online Standard |
|
|
31.10. Magic Spotlight: Reality Fracture - 31. říjen až 01. listopad, Peking, CHI Standard Constructed |
|
|
13.11. MagicCon: Atlanta 2026 - 13. až 15. listopad, Atlanta, US MagicCon |
|
|
13.11. Magic World Championship 32 - 13. až 15. listopad, Atlanta, US TBD |