Články

Banány, unbany a dizajnérske medzery medzi "chlievikmy EDH"

Komentáře

Všetko čo tu popisuješ Dano, je len zmývanie podlahy od rozliateho mlieka. Brackets, nezrozumitelné bany/unbany sú následkom. Príčinu treba hľadať v úplnom zrode EDH. RC na začiatku zabanovala tie najviac OP karty a potom nasadili free style - každý nech si hraje, čo chce. A to bola chyba. Ak chceš udržať formát v nastavenom (casual) štýle, musíš sa o to poctivo starať. Formát sa nikdy nemal dostať do cedh bodu. CEDH je prakticky oxymoron. Casual competitive...Ak sa chceš zavďačiť všetkým, nezavďačíš sa nikomu. A tiež som zástancom gatekeepingu, tj. každý hra, ktorá sa začne otvárať mainstreamu, sa zhorší.
RC mali od začiatku tvrdo banovať všetko, čo sa vymyká casualu, držať EDH v mantineloch, ktoré si na začiatku sami vytýčili. Som zástancom masivného ban listu (100-200 kariet).
Bohužial RC buď nemali dostatočné gule, alebo im na tom až tak nezáležalo. Neskôr sa personovo popreplietali s WOTC a už nemali ani dostatočné páky, aby niečo non marginálne zmenili. No a tak tu máme formát, ktorý je akože pre všetkých, ale keď sa pri stole zíde urza, tegrid a chair tribal, tak bude rýchlo všetkým jasné, že tadial cesta nepovedie a nastanú rôzne sociálne dohody, soft bany a pod. hlúposti, ktoré by sa dali vyriešiť tvrdým ban listom, jasným defiinovaním, čo edh je a že to rozhodne nie je formát pre všetkých a určite nie pre ľudí, ktorí, vďaka silnej popularite edh a naopak klesajúcemu záujmu o klasické 60-kartové formáty, sa presunú k edh a spravia z neho kompetetiv formát. Ono je to dobre vidieť aj v Košiciach, kde sú momentálne najpopulárnejšie kompetetivne formáty CEDH, Duel Commander a Highlander...

1 hlas

To veru nikde nepopieram (a ďakujem za obšírny point), veď práve aj hovorím, že cEDH by malo byť filozoficky aj v praxi niekde úplne inde. A áno - príčiny sú rôzne, ale ten sociálny konštrukt vie vyhrať a zabaviť sa ešte stále pri hre dá a vždy sa nejako napríklad na tom power leveli vieme dohodnúť (aspoň tomu verím).

1 hlas

Na "banánech" jsem se opravdu zasmál. A jak píšeš je to hlavně o lidech, protože na ty brackety se můžeme klidně vykašlat. Ve skutečnosti to stejně nikdy nebude fungovat dokonale. Pěkný článek a oceňuji i osobní vklad, na ty první precony si taky dobře pamatuju.

1 hlas

Wizardi sa nepoučia asi nikdy a budú sa šprtať vo veciach, kde nemajú absolútne čo robiť. Tiež nejako nemusím ten tryhard formát zvaný cEDH a to hrávam aj v partii, kde sa hrá EDH bez akýchkoľvek banov - oficiálnych alebo neoficiálnych. Absolútne súhlasím so zmysluplnými banmi, tie si ale asi najlepšie vie urobiť komunita ako taká pokiaľ sú v nej normálni ľudia. Chlieviky tak ako píšeš nedávajú žiadny zmysel.

1 hlas

Bany jsem respektoval do doby, než ho chytil i Mana Crypt, to mě skutečně nahněvalo (kvůli finanční ztrátě - mám to staré Harper Collins Promo) a řekl jsem, že to respektovat nebudu a hrát ho budu dál - hraju jen s kamarády v hospodě, žádné turnaje s nounejmáky, to není pro mě.

Rozdíl mezi 4 a 5 jsem rovněž nepochopil.

1 hlas

Moc pěkný přehled. Jak už jsem zmínil v jiném článku, s tímto postojem naprosto souhlasím a cEDH podle mě do světa EDH nepatří, a už vůbec ne do žádného „chléva“ (tvůj překlad jsem si moc oblíbil, slovenština je boží). Jen to křiví hru a bere jí kreativitu a volnost, která ji dělá zábavnou. Škatulkování balíčků je zbytečnost. Navíc vysvětlení od Wizardů jsou i tady tak vágní, že si upřímně nedovedu představit, kde a jak by tohle hráči měli přijmout jako funkční systém.

1 hlas

Takto: Já Commander příliš nehraji (takže můj názor v tomto tématu nemusí být zrovna úplně fundovaný), ale nějaká "míra síly" balíčků by asi měla být. Protože jak jinak se jako "lidi dohodnou"?

Já věřím, že v hospodě a v lokální skupině se ještě dohodnou, ale dohodnou se také s neznámými lidmi třeba někde na CommandFestu? (Protože ano. Pro tenhle typ eventů je asi celý tento systém primárně vytvořen...)

Nebo se zeptám ještě jinak a konstruktivně: Jak byste to na pozici Wizardů udělali vy? Jak byste "zkrotili" takového "beasta", kterým se Commander stal?

1 hlas

Toto je ale fakt dobrý point a ono za mňa tam netreba krotiť ani tak formát, ako skôr ľudí samotných. To bolo aj vidno, keď okamžite po oznámení bracket systému bol internet plný diskusných príspevkov typu "pomôžte mi spraviť silný combo balík pre chlievik 1" (príklad s Magdou z článku). Gavin sám uznal, že tento systém nikdy nedokáže odstrániť ľudí, ktorí chcú "klamať" ohľadom sily svojich balíčkov. O tom by nemal rozhodovať korporát, alebo nejaká skupina ľudí, možno skôr komunita ako taká (pretože stále sa nájdu ľudia, ktorí budú chcieť vytrieskať casual hráčov, bohužiaľ).

A samotné gamechanger karty dokazujú, že toto ani ako "beta" verzia nedáva zmysel v zmysle, že chýbajú viaceré silné karty (napr. Nekropotencia alebo Food Chain). Plus ak chcú regulovať vyslovene "krčmový formát" pre celý svet, treba sa možno pýtať dotazníkmi väčšej vzorky hráčov a nie iba vyvolených, ktorí navštevujú MagicCony a podobné eventy. Brackety by takto dávali zmysel len ak by boli platné, ako hovoríš ty, napr. na CommandFestoch.

0 hlasů

Ja Komenaderu moc nerozumiem a ani ho nemam rad, ale ja by som to urobil takto.

Vytvoril by som stranku, kde by clovek nahral svoj komandersky decklist a na pozadi by sa urobila analyza sily kariet, moznych komb, zamerania baliku, vitaznych kondicii a nasledne by dany decklist dostal Hodnotenie, do ktoreho chlievika patri (samozrejme zadarmo). Nieco ako objektivne posudenie sily komander balika a prisudenie mu, do ktoreho chlievika objektivne patri.

A potom by sa kazdy komander hrac musel preukazat danym potvrdenim pre konkretny balik na to, aby si mohol ku stolu zameranym na dany chlievik mohol prisadnut. Takto by sa zamedzilo klamaniu a podobnym nesvarom :).

1 hlas

To skoro zní jako: "Umělá inteligence rozhodne o síle každého konkrétního Commander balíčku."

Jako OK, může být a třeba tam časem i budeme. Ale zatím tam asi nejsme, takže musíme holt vymyslet něco jiného, no...

1 hlas

Prvně cEDH by měl zůstat jasně oddělený jako samostatný formát. Nové brackety naopak často způsobují zmatek a zbytečné dohady u stolu. Například kolik je vlastně „tak akorát“ tútorů, o kterých se v bracketech mluví? Neurčité počty, rozplývající se hranice a subjektivní výklad. Ani já osobně neznám nikoho, komu by se tenhle nový systém líbil nebo mu přišel užitečný. Oproti tomu starý model (což bylo jednoduché hodnocení síly balíku od 1 do 10, ideálně podložené kalkulačkou) byl přímý, přehledný a hlavně funkční.

1 hlas

Přispívat mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud chcete vložit komentář, přihlaste se ZDE.


NEJNOVĚJŠÍ KOMENTÁŘE POD ČLÁNKY

Je Vampire the Eternal Struggle lepší komandér?

18.06.2025 14:23 – Felburg

Velká výhoda Black Chantry je také v tom, že nechrlí rozšíření nebo nové decky jako na běžícím pásu. Je toho tuším 2-3 rozšíření za rok...

všechny komentáře

Komandér precon pitva: "Revival Trance" z Final Fantasy

18.06.2025 11:10 – Grahf

Ako FFF ma potešilo, keď oznámili final fantasy, ale keď vidím tie ceny, za ktoré sa predávajú precony (nemali pôvodne lákať nových...

všechny komentáře

Ultimátní karty z Ravnica bloku

17.06.2025 12:34 – dorlas

Toto som už asi riešil i pod iným článkov. Samozrejme že je najlepšie pridávať pôvodne obrázky z pôvodnej sady. Pamätníci ich majú takto...

všechny komentáře

Vanguard: Dávny predchodca EDH

17.06.2025 07:46 – DuncanIdaho

Vangárd znám jak ho hrávali ho moji staří kamarádi po draftech u piva. V casualu to může být docela sranda, jen je asi potřeba nějaká...

všechny komentáře

Report z Czech Premodern Championship 2025

13.06.2025 10:25 – vir82

Hezký čtení. Díky za report.:-)

všechny komentáře

TOP 10 sfér v Planechase: Číslo 9 je poriadna diera!

11.06.2025 09:59 – VepřoKnedloKapusta

Veľmi pekne ďakujem a súhlasím, ku PVP draftu je to sranda naozaj :)

všechny komentáře
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

PARTNEŘI CMUS.CZ

Vesely drak eshop karty magic a pokémon
Pokemon-Guru.cz, kompletní informace v češtině ze světa karetní hry Pokémon Magic-Guru.cz, portál pro všechny začátečníky v karetní hře Magic: the Gathering Poker-Arena.cz, portál, který vás naučí hrát poker

Sociální sítě

  • FB
  • Youtube
  • Twitter